02 apr 2012

Wat levert het gebruik van QR- mij als ondernemer op?

0 Reacties

Het is een veelbesproken marketingtool en wordt veelvuldig gebruikt door grotere organisaties. De grote vraag is of het voor de kleine ondernemer daadwerkelijk iets kan betekenen is; JA! Het is een low-cost investering en interessant voor consument en ondernemer.

Wat doet de applicatie?

“QR codes (Quick Response codes) zijn tweedimensionale barcodes die je met je mobiele telefoon kunt scannen. De code kan met een simpel stukje software eenvoudig omgezet worden in tekst of een domeinnaam. QR codes maken de cross-over van print naar mobiel internet eenvoudig en zijn voor zowel de adverteerder als de eindgebruiker interessant.

Waarom deze applicatie?

“We wilden al langer QR codes introduceren in Nederland. Met de doorbraak van mobiel internet was de tijd rijp voor QR codes. Dit omdat we de consument wilden bereiken op de mobiele telefoon door een pull in plaats van push techniek. Een belangrijke succesfactor is dat het maken van QR codes gratis is net zoals het maken van de readers. Bovendien is het gemakkelijk in het gebruik. In het buitenland worden QR codes al veel gebruikt. Ze zijn te vinden in bijvoorbeeld de Londense metro en in videoclips. In Japan zijn ze echt overal te vinden: op producten, in magazines, in bushaltes en zelfs op grafstenen!”

Hoe werkt de applicatie?

“Je start de QR reader op je mobiele telefoon. Een camera op de telefoon is hierbij vereist. Vervolgens zie je de scanner op het beeldscherm van je telefoon verschijnen. Je houdt de scanner voor de code en deze vertaalt het automatisch naar tekst of een domeinnaam. De weergegeven domeinnaam kun je vervolgens openen in de browser van je mobiele telefoon. Sommige scanners vereisen dat je een foto maakt van de QR code en deze laat vertalen door op translate te drukken.”

Bestellen en betalen met QR-codes maakt het voor retailers mogelijk om oriëntatie- en informatiekanalen om te zetten in verkoopkanalen. Door QR-codes te koppelen aan huis-aan-huis folders, reclame in bijvoorbeeld het bushokje en advertenties worden het fysieke en het online kanaal samengebracht.Wilt u advies omtrent het gebruik van QR-codes om verkeer naar uw onderneming te genereren? Schroom niet om contact op te nemen voor een ‘gratis’ en vrijblijvend gesprek met Thijs Ploegmakers.

 

[begin]
Over de schrijver


email